zaterdag 20 mei 2023

geschreven door Ine van den Broek-van Hilst



De werkdag van de eerste zaterdag van mei, 6 mei, was vanwege privé-omstandigheden uitgesteld naar deze derde zaterdag van mei. Over veertrien dagen is het al juni, maar dan zijn velen met vakantie. Dus de volgende bijeenkomst is pas weer in juli.
Variatie op de Australische Binding
In het verslag van maart vertelden we over de variatie op de Australische binding en lieten we de diverse boekjes zien die we op deze manier aan het verwerken waren.
Jopie wilde op de blanco pagina's nog met de gelliplate monoprints maken en dat is mooi gelukt.
Hieronder zijn alle gelli-print-pagina's van het boekje te zien.
Na droging kon zij het boekje weer eenvoudig in elkaar binden met de sluitband.

Monoprints van Jopie via de gelliplate.


De Australische-bind-variatie van Jopie.

Van ooit bij Sikkes gekocht alternatief boekbinderslinnen heeft Jopie nog een tweede boekje gevouwen met deze variatie op de Australische bindwijze. Dit boekje heeft marmerpapier als schutblad en sluitstrook, en verder nog blanco pagina’s.

  

De tweede Australische-bind-variatie van Jopie.


Eline varieerde verder op deze alternatieve Australisch binding door het omslag van Zaansch Bord, waarop ze borduurde, op twee plaatsen door het katern te verwerken. Dus paste ze geen sluitband toe die door omslag en katern gestoken kan worden om het geheel tot boek te maken.
Inspiratie voor het borduurwerk kreeg ze van schilderijen van Miro.

 
De Australische-bind-variatie van Eline.

Er werd de vorige keer ook voorgesteld om op het leren omslag van een boek te borduren. De meningen waren daar toen erg verdeeld over, omdat getwijfeld werd over de haalbaarheid van leer als omslag t.a.v. dikte en stevigheid. Om erop te kunnen borduren zou je dun leer moeten gebruiken en dat zou weer te slap zijn als omslag. Maar die bezwaren konden nu weerlegd worden door Jopie. Zij heeft op dik leer geborduurd in de borduurtechniek Kamal Kadai.
https://www.embroidery.rocksea.org/hand-embroidery/kamal-kadai
Omdat dit leer waar Jopie op borduurde te dik was om in te slaan, heeft ze het gelijkaf verwerkt voor de band. De bordkanten verfde zij zwart.
 
Kamal Kadai borduurwerk van Jopie op de leren boekband .

Deze borduurtechniek inspireerde Coby ook, maar zij borduurde niet op leer, maar op Zaansch bord. En dat levert ook een mooi resultaat op. Met kleurverlopend garen maakte ze de weefsteken, wat een prachtig effect geeft. Aangepast aan het groene katern borduurde ze de basissteken met groen garen.

 
Boekje van Coby met Kamal Kadai borduurwerk op omslag van Zaansch Bord.
Kaleidoscoop mini-boek
 
Creatie van Coby.

Coby vouwde en plakte dit bovenstaande kaleidoscoop boekje. Het lijkt een heel ingewikkeld boekwerkje, maar na uitleg van Coby blijkt het toch eenvoudig te maken te zijn, maar wel met zeer precies werk.
- je hebt 6 stroken van 21cm x 7cm in 4 kleuren nodig.
- die stroken worden verticaal gerild op 1cm, 4cm, 7cm en 14cm.



- het rechter 7cm vlak wordt op de naar binnen gevouwen 1cm strook geplakt.
- op deze manier worden alle stroken verwerkt.
- daarna worden de gevouwen delen om en om op elkaar geplakt als volgt:
- 1. vouw onderste gevouwen strook naar links,
- 2. volgende gevouwen strook met vouw naar boven. Dit steeds herhalen.
- op begin en einde van de strook sierplatjes verwerken met daaronder magneetjes om het boekje te sluiten.

Een duidelijke video over hoe dit boekje te maken, is opgenomen door de Canadese Marilyn, owner of Scrapbookers Anonymous & more. Weliswaar in inches, maar het principe wordt goed getoond en uitgelegd. Te vinden op you tube: www.youtube.com/watch?v=SuoV3dAt3tw


 
Links kaleidoscoop boekje dicht en rechts de in elkaar geplakte strook.


Meerling gekruiste structuur binding
Deze binding is door Henk Francino beschreven in 1998 in zijn boek: Gekruiste Structuur.
De 7 voorgaande beschrijvingen had ik wel ooit gemaakt, maar deze meerling nog niet. Eindelijk dan ook eens gedaan, maar op een iets andere manier dan Henk aangeeft. I.p.v. banden snijden uit de extra omslagdelen die om het boekje gaan, heb ik die extra omslagdelen in zijn geheel gelaten en de banden van het tussendeel door insnijdingen in die extra omslagdelen gestoken, waardoor het boekje ook gesloten kan worden. Als materiaal gebruikte ik krafttex, ook vegan leather of faux leather genoemd. Fijn om mee te werken, omdat het niet scheurt en soepel wordt door het te wassen of in water even te weken.
 
Meerling gekruiste structuur, gebonden door mij.



 


PROJECT VAN DE MAAND MEI
We besloten nog eens te gaan stijfselmarmeren, maar nu uitsluitend met stijfsel van tarwezetmeel. Coby nam het op zich om voor ons allemaal de dag van te voren deze stijfsel te maken door 200 mg poeder van zuivere tarwezetmeel, 200 ml koud water en 800 ml gekookt water te mengen.
Vandaag zeefden we het mooi egaal en verdeelden we het in kleine porties om er naar behoefte acrylverf door te roeren.
Via Tanja Rakic, van Boektotaal, kregen we de tip om op Rives Tradition ivoor papier met tweezijdige viltmarkering of op Conqueror wove gebroken wit papier te marmeren. Beide 120 grams.
Zo gezegd zo gedaan. Eline heeft ook nog papier meegenomen van Ikea dat op rol verkocht wordt.
Allereerst maken we met een sponsje het papier nat en brengen dan met een brede kwast één of meerdere kleuren verf aan. Vervolgens is het een kwestie van fantasie gebruiken om mooie patronen te ontwerpen, ofwel met je vingers, ofwel met rollers, kammen, stofstempels en alles wat maar een patroon oplevert.
Het ene stijfselmarmertje na het andere ontstaat. Maar echt verschil met de stijfselmarmers die we maakten met boekbindstijfsel, Perfax of behangerslijm ontdekken we niet.
Het was echter weer zeer inspirerend om bezig te zijn met deze techniek.
 

In juli plannen we bezig te gaan met de Notan-techniek.